فریم تخت فلزی یا چوبی کدام بهتر است؟

ما بیشتر وقت استراحت خود را در اتاق خواب می گذرانیم، بنابراین خرید یک تخت جدید کار بزرگی است. اما اکثر مردم اهمیت انتخاب یک پایه تخت مناسب برای تشک را درک نمی کنند. در حالی که تشک راحتی را فراهم می کند، پایه تکیه گاه زیرین را فراهم می کند. این دو باید با هم کار کنند و به همان اندازه مهم هستند.

فریم های تخت در طیف گسترده ای از سبک ها، رنگ ها و مواد موجود است. اکثر مردم یک قاب را برای جذابیت زیبایی آن انتخاب می کنند، اما عوامل دیگری باید در نظر گرفته شوند.

فریم تخت های چوبی و فلزی گزینه های محبوبی هستند. در اینجا نگاهی به تفاوت بین این دو و کدام بهتر است.

قاب تخت چوبی سبک با کابینت های کنار تخت

قاب تخت چوبی سبک

زیبایی شناسی

تخت خواب یکی از مهم ترین ویژگی های اتاق خواب است، بنابراین اکثر مردم به طور قابل درک، تخت را برای جذابیت زیبایی آن انتخاب می کنند.

قاب تخت چوبی یک راه عالی برای ایجاد احساس گرما و آرامش در اتاق خواب شما است. این قاب را می توان از انواع چوب های سخت و نرم مانند بلوط، کاج، راش، زبان گنجشک و گردو تهیه کرد. هیچ چیز مانند زیبایی طبیعی چوب نیست. دانه ها و رنگ ها جذابیت و شخصیت واقعی را به اتاق خواب می آورند.

تخت های چوبی نیز دارای طیف وسیعی از طرح های کلاسیک و مدرن هستند. از طرح‌های سورتمه‌ای مجلل با یک تخته سر منحنی گرفته تا مدل‌های پشتی با پانل‌ها یا لت‌های کم‌تر. طرح‌های دیگر شامل تخت‌های دوطبقه، با دو یا چند تخت روی هم چیده شده، تخت‌های سایبان، که با چهار پایه‌شان مشخص می‌شوند، و قاب‌های چوبی با یک تخت کش‌شو در زیر می‌شوند .

فریم‌های تخت چوبی اغلب بخشی از مجموعه اتاق خواب هستند، جایی که می‌توانید اقلام دیگری مانند پاتختی، سینه و کمد را خریداری کنید تا ظاهری ساده داشته باشید. با این حال، اگر ترجیح می دهید کمی ماجراجوتر باشید، می توانید به راحتی چوب ها، مواد و مبلمان را با هم ترکیب کنید.

تخت‌خواب‌های چوبی گاهی اوقات لبه‌های تیز دارند، بنابراین اگر بچه دارید بهتر است از این سبک اجتناب کنید.

تخت های فلزی به دلیل ظرافت و تطبیق پذیری خود مشهور هستند. آنها در رنگ های مختلف، از جمله سیاه، سفید، کرم، نقره ای و صورتی هستند. مانند تخت‌خواب‌های چوبی، تخت‌خواب‌های فلزی نیز در سبک‌های مختلف هستند و تقریباً در هر اتاق خوابی به خوبی کار می‌کنند. برخی از قاب ها ممکن است با مبلمانی مطابق با کابینت کنار تخت همراه باشند، اما گزینه ها محدود هستند.

فلز به خودی خود ممکن است ملایم به نظر برسد، اما می توانید با ترکیب آن با مواد دیگری مانند چوب، آن را زیبا کنید.

برخی از تخت‌های فلزی دارای تنظیمات ارتفاعی هستند، بنابراین می‌توانید انتخاب کنید که تشک تا چه اندازه روی قاب تخت از روی زمین قرار گیرد.

برخی افراد تخت‌های فلزی را برای نشستن راحت نمی‌بینند و نمی‌توانند به درستی خود را نگه دارند، زیرا بالش‌ها از شکاف‌های روی تخته سر می‌افتند. به طور مشابه، بالش های آنها ممکن است در هنگام خواب پشت تخت ناپدید شوند.

قاب تخت زیبا و سفید 

قاب تخت فلزی ظریف سفید

فضای اتاق

فریم‌های تخت معمولاً فضای اتاق بیشتری را اشغال می‌کنند، زیرا تشک اغلب درون یک قاب قرار می‌گیرد. بسته به طرح، برخی از تخت های چوبی می توانند بر یک اتاق کوچکتر غلبه کنند. تخت های سورتمه چوبی که دارای یک تخته سر و تخته خمیده هستند، می توانند فضای قابل توجهی از کف را اشغال کنند. یک اتاق کوچکتر ممکن است بهتر با یک تخت فلزی سرو شود.

هر سبکی را که ترجیح می دهید، مهم است که اندازه های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید اتاق می تواند چارچوب تخت را در خود جای دهد. اگرچه فریم‌های تخت معمولاً به صورت مسطح عرضه می‌شوند، اما برخی از فریم‌های تخت با سر تخت‌های بزرگ عرضه می‌شوند که مانور دادن آنها ممکن است سخت باشد. شما باید نقاط دسترسی مانند پله ها و راهروها را بررسی کنید تا از مشکل در تحویل جلوگیری کنید.

پشتیبانی

لزوماً اینطور نیست که یک نوع تخت بیشتر از دیگری حمایت کند. مهم این است که تشک و پایه برای استفاده با هم مناسب باشند و تشک به اندازه کافی تکیه گاه باشد.

اکثر فریم‌های تخت دارای پایه‌های باریک برای حمایت از تشک هستند. لت ها می توانند جامد و بدون فنر باشند که انعطاف پذیر هستند. هر دو نوار فنری و جامد پشتیبانی خوبی ارائه می دهند. لت های یکپارچه احساس سفت تری به تخت می بخشد و از آنجایی که لت ها هیچ چیزی را ندارند، این کار باعث می شود تشک تمام کارها را انجام دهد که می تواند بر طول عمر آن تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، لت های فنری با تشک کار می کنند و باعث ایجاد بالشتک اضافی می شوند. این نه تنها باعث می شود تخت خواب راحت تر شود، بلکه می تواند به افزایش عمر تشک کمک کند.

فاصله اسلات نیز یک نکته مهم است. فاصله بین نوارها از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت است. مهم است که اطمینان حاصل شود که فاصله بین نوارها از توصیه سازنده تشک تجاوز نمی کند. در غیر این صورت، تشک ممکن است آسیب ببیند و ضمانت آن را باطل کند.

همچنین باید از قرار دادن تشک خود به طور مستقیم روی لت ها خودداری کنید. می توانید یک پد تشک یا یک پتوی قابل تنفس بین لت ها و تشک قرار دهید تا سایش را به حداقل برسانید.

اگر تخت دارای پایه پشتیبانی وسط باشد، این ممکن است نشان دهنده آن باشد که قاب به اندازه کافی قوی نیست تا در برابر استفاده منظم مقاومت کند. ساق پای مرکزی ممکن است با استفاده به اطراف حرکت کند و گاهی اوقات ممکن است بیفتد یا بشکند. تمیز کردن زیر تخت گاهی اوقات ممکن است در جایی که قاب دارای پایه مرکزی است، دشوار باشد و فضای ذخیره سازی زیر تخت نیز محدود است.

شما باید از خرید یک فریم تخت ارزان قیمت برای تشک باکیفیت خودداری کنید. فریم وزن تشک را تحمل نمی کند و می توانید گارانتی خود را باطل کنید.

ماندگاری

هم چوب و هم فلز مواد بادوام هستند. تعیین اینکه کدام یک محکم تر است دشوار است زیرا به کیفیت مواد و ساخت بستگی دارد. مانند بسیاری از چیزها، شما چیزی را که برای آن هزینه می کنید دریافت می کنید، و باید انتظار داشته باشید که یک قاب با کیفیت بالاتر در صورت مراقبت صحیح، بادوام تر و طول عمر بیشتری داشته باشد.

تقریباً از هر نوع چوبی می توان برای ساخت قاب تخت استفاده کرد. چوب‌های سخت مانند بلوط، زبان گنجشک و راش معمولاً دوام بیشتری نسبت به چوب‌های نرم مانند کاج دارند. چوب های نرم ارزان هستند اما مستعد خراش و فرورفتگی هستند.

با گذشت زمان، باید انتظار داشته باشید که چوب با تغییر درجه حرارت و رطوبت اتاق منبسط یا منقبض شود. پس از مدتی، ترک‌های ریز ممکن است شروع به شکل‌گیری کنند که بیشتر روی سطوح رنگ‌شده قابل توجه است. همچنین، چوب با گذشت زمان تغییر رنگ و ملایم می‌کند، بنابراین اگر مبلمان همسانی در اتاق دارید، انتظار تغییر در سایه را داشته باشید.

یک تصور غلط رایج در مورد تخت های فلزی این است که در هنگام استفاده صدای جیر جیر می کنند یا می خرند. این ممکن است در مورد فریم‌های تخت بد تولید شده صدق کند، اما فریم‌های باکیفیت که به درستی مونتاژ شده‌اند نباید صدا ایجاد کنند.

با این حال، با گذشت زمان، اگر فلز به درستی از آن مراقبت نشود، ممکن است مستعد زنگ زدگی شود.

نگهداری

هر دو فریم تخت فلزی و چوبی نگهداری آسان هستند. شما می توانید به طور معمول قاب را با یک پارچه خشک نرم تمیز کنید و نیازی نیست نگران لکه شدن یا کثیف شدن قاب مانند یک پایه روکش باشید.

مونتاژ

فریم های تخت معمولاً به صورت مسطح عرضه می شوند و ممکن است نیاز به مونتاژ خود داشته باشند. اگرچه دستورالعمل‌های مونتاژ هر تخت کمی متفاوت است، اما مونتاژ قاب‌های چوبی و فلزی نسبتاً ساده است. به طور کلی توصیه می شود که دو نفر تخت را جمع کنند، اما فلز معمولا سبک تر و قابل کنترل تر است.

اگر نگران ساخت تخت هستید، برخی از خرده فروشان ممکن است خدمات مونتاژ را با هزینه اضافی ارائه دهند.

وزن

فریم‌های تخت چوبی بسته به نوع چوب وزن متفاوتی دارند، اما معمولاً از تخت‌خواب‌های فلزی سنگین‌تر هستند و جابه‌جایی آنها را سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این، قاب های چوبی کم ارتفاع ممکن است فضای محدودی را در زیر برای تمیز کردن فراهم کنند، به این معنی که تخت ممکن است برای جاروبرقی جابجا شود.

اگر نیاز به جابجایی تخت برای تمیز کردن دارید یا اگر اغلب به خانه های جدید نقل مکان می کنید، ممکن است تخت فلزی مناسب تر باشد.

گزینه های دیگر

اگر متقاعد نیستید که تخت فلزی یا چوبی برای شما مناسب است، چند گزینه وجود دارد.

تخت روکش دار را می توان به طور کامل یا جزئی با طیف گسترده ای از پارچه های نرم پوشانده است. تخته سر مقدار زیادی بالشتک را فراهم می کند و باعث می شود که در تخت بنشینید.

دیوانه ها برای بیشتر تشک ها ایده آل هستند و معمولا فضای اتاق کمتری را نسبت به چارچوب تخت اشغال می کنند. برخی از دیوان ها دارای یک واحد فنری در بالای پایه هستند که باعث راحتی بیشتر تخت می شود.

افکار نهایی

این که یک قاب تخت فلزی یا چوبی بخرید به ترجیح شخصی بستگی دارد. در نظر بگیرید که کدام نوع تخت برای سبک زندگی شما مناسب تر است. لزوماً اینطور نیست که یکی از دیگری بهتر باشد. هر دو نوع تخت، شیک، بادوام و پشتیبانی خوبی هستند. با این حال، اگر هر دو را جداگانه خریداری کنید، مهم است که از سازگاری پایه با تشک اطمینان حاصل کنید.

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید