خواب چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

خواب

یک فرد معمولی 1/3 از زندگی خود را در خواب می گذراند ، و با این حال ، بسیاری از ما نمی دانیم که چرا اینقدر مهم است. خواب برای زنده ماندن شما و تقریباً برای زنده ماندن هر حیوان لازم است. در واقع، مطالعات علمی در خواب مورد نیاز انجام شده است، و نشان داده اند که موش بدون خواب نگه داشته برای دو یا سه هفته فقط می میرند که اگر آنها به حال غذا یا آب داده نشده است . واضح است که اثرات کمبود خواب می تواند عواقب بسیار جدی داشته باشد. این دو سوال مهم را به وجود می آورد:

بدن و مغز ما هنگام خواب چه می کنند؟ و چرا روند خواب اینقدر برای سلامتی ما ضروری است؟

مغز و بدن در هنگام خواب

تصور اینکه خوابیدن به عنوان یک زمان بی تحرکی دیده می شود غیرمعمول نیست ، اما این طور نیست. در طی برخی مراحل خواب ، مغز شما به همان سختی کار می کند که اگر بیدار باشید کار می کند!

در همین حال ، بسیاری از تأثیرات جسمی در هنگام خواب برای بدن شما اتفاق می افتد. دمای شما حدود 1 تا 2 درجه کاهش می یابد ، تنفس منظم تر می شود و ضربان قلب و فشار خون شما کاهش می یابد. اگرچه بیشتر عملکردهای بدن ، مانند عملکرد کلیه ، در هنگام خواب کاهش می یابد ، اما فرآیندهای خاصی مانند تولید هورمون های رشد در واقع افزایش می یابد.

انواع مختلف خواب

زمانی که ما در خواب می گذرانیم به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

  •  NREM (حرکت سریع چشم)
  •  REM (حرکت سریع چشم)
  • NREM خواب

سه مرحله خواب NREM وجود دارد. این مراحل قسمت عمده ای از زمان خواب ما را تشکیل می دهد (حدود 70٪ تا 75٪). همانطور که در این مراحل از خواب کار می کنیم ، عملکرد مغز ما کاهش می یابد.

  مرحله 1: این یک مرحله سبک و انتقالی بین خواب و بیداری است. تکان دادن سر در این مرحله غیر معمول نیست و این احتمال وجود دارد که وقتی از خواب بیدار می شوید ، حتی متوجه نشوید که خوابیده اید.

 مرحله 2: این مرحله با شروع وقفه فعالیت مغز ، آغاز خواب عمیق را نشان می دهد. در حالی که خواب دیدن در این مرحله امکان پذیر است ، اما معمولاً غیر معمول است.

مرحله 3: همچنین به عنوان "خواب موج آهسته" شناخته می شود ، مرحله 3 عمیق ترین مرحله خواب است. در طی این مرحله از خواب ، فعالیت مغز شما در امواج هماهنگ به سمت بالا و پایین حرکت می کند. اگر در بیدار کردن شخصی مشکل دارید ، او احتمالاً مرحله 3 NREM را تجربه می کند.

خواب REM

برای 25 تا 30 درصد باقیمانده از زمانی که می خوابیم ، خواب REM را تجربه می کنیم. در طول خواب REM ، مغز نسبت به خواب NREM فعالیت بیشتری دارد و حتی می تواند با فعالیت بیدار مغز ما رقابت کند. این مرحله از خواب است که به احتمال زیاد خواب می بینید ، ضربان قلب شما افزایش می یابد ، عضلات شما فلج می شوند و چشمان شما به جهات مختلف می لرزد (که در واقع نام REM از آنجاست).

چرا به خواب نیاز داریم؟

علی رغم تمام تحقیقات انجام شده در طول سال ها ، دانشمندان هنوز به طور قطعی نمی دانند که چرا ما به خواب احتیاج داریم. آنها واقعاً می دانند که بیشتر حیوانات سطح بالاتر خواب و رویا می بینند ، اما ویژگی های این امر هنوز نامشخص است. با این حال ، برخی از نظریه های قابل قبول وجود دارد که دانشمندان بیشتر در جستجوی آنها هستند ، مانند:

ما برای ترمیم بدن و مغز خود می خوابیم: وقتی سخت کار می کنیم ، سریعتر خسته می شویم و باید بیشتر بخوابیم. این ایده را پشتیبانی می کند که خواب یک دوره بهبودی برای مغز و بدن ما است. خواب به بدن ، اندام ها و مغز ما کمی زمان برای استراحت ، صرفه جویی در انرژی و ترمیم خود می دهد.

این یک سازگاری است: این تصور وجود دارد که خوابیدن ممکن است در واقع راهی برای حفظ امنیت ما باشد. وقتی هوا تاریک است ، احتمال آسیب دیدگی توسط شکارچیان یا خطرات محیطی بیشتر است. خوابیدن کاری است که ما برای کاهش خطر رو در رو با شکارچی شبانه یا چرخش اشتباه در تاریکی و آسیب رساندن به خود انجام می دهیم.

در طول خواب ، ما همچنین انرژی را با سرعت کمتری متابولیزه می کنیم. در شرایطی که جمع آوری منابع دشوار است ، خواب راهی برای صرفه جویی در انرژی در دوره هایی است که جستجوی غذا ناکارآمد است.

خواب مغز شما را تقویت می کند: دانشمندان دریافته اند که خواب در رشد مغز بسیار مهم است ، به ویژه در کودکان و نوزادان که می توانند تا 14 ساعت در روز بخوابند. حتی این واقعیت که وقتی کمبود خواب دچار کمبود و فراموشی می شویم گواهی بر اهمیت آن برای سلامت روان است.

چیزی که به طور قطعی می دانیم: خواب ضروری است

گرچه ممکن است دقیقاً دلیل مهم خواب را ندانیم ، اما می دانیم که اثرات کمبود خواب می تواند تأثیرات جدی بر سلامت روانی و جسمی ما بگذارد. اگر در خوابیدن مشکلی دارید ، متخصصان خواب ما می توانند دلیل و دلیل شما را برای بازگشت به مسیر درست خواب تشخیص دهند.

سرویس خواب 

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید