چگونه رنگ ها بر رفتار تأثیر می گذارند؟

روانشناسی رنگ به ما می آموزد که رنگ های اطراف ما تأثیرات متفاوتی بر رفتار و روحیه ما دارند.همه ما ذاتی این مفهوم را داریم: وقتی رنگ قرمز را می بینید به چه احساسی فکر می کنید؟ آبی چطور؟

رنگ ها بسیاری از جنبه های ظریف تجربه ما را تحت تأثیر قرار می دهند: مانند طعم غذا ، میزان گرم یا سرد بودن اتاق و حتی می تواند احتمال خرید غیرضروری ما را افزایش دهد.

استفاده از اصول روانشناسی رنگ در تزئینات، منزل شما را قادر می سازد فضایی ایده آل برای هر مناسبتی ایجاد کنید: حتی خواب.

رنگ ها و تأثیر آنها بر خواب

به طور کلی ، رنگ های اصلی نسبت به سایه های کم رنگ و ملایم کمتر برای خواب مساعد هستند. متخصصان خواب همچنین توصیه می کنند که یک سطح صاف را بیش از براق انتخاب کنید ، که باعث می شود رنگ نرمتر به نظر برسد. بررسی کرد که چگونه رنگ اتاق خواب ما بر کیفیت خواب تأثیر می گذارد. محققان 2000 اتاق خواب را در سراسر انگلستان مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا مشخص شود کدام رنگ به خواب کمک می کند.

کدام رنگ ها خواب را سرکوب می کنند؟

1. بنفش

در حالی که بنفش برای بسیاری از ما نمونه تجملات است ، اما کیفیت خلاقیت الهام بخش آن می تواند رویاهای زنده و حتی کابوس ها را القا کند. به همین دلیل ، گزارش شده است که بنفش کمترین خواب را از همه دارد: 5 ساعت و 56 دقیقه.

2. قرمز

قرمز یک سیگنال جهانی برای خطر است و بنابراین احتمالاً آرام ترین فضای خواب را فراهم نمی کند. این رنگ آتشین به همان اندازه می تواند احساس شور ، عشق و انرژی را القا کند و با افزایش فشار خون در ارتباط است: 6 ساعت و 58 دقیقه.

3. قهوه ای

با توجه به اینکه بسیاری از ما پالت های رنگ خنثی تر را انتخاب کرده ایم ، قهوه ای برای برخی از افراد به یک اتاق خواب تبدیل شده است. با این حال ، رنگ قهوه ای احساس غم انگیزی ایجاد می کند و با غم همراه است. و به همین دلیل دومین رنگ بد برای خواب است: 6 ساعت و 5 دقیقه.

4. خاکستری

رنگهای دیگر خاکستری دلخراش و دلگیر هستند. در حالی که نمی خواهید دکوراسیون اتاق خواب شما بیش از حد تحریک شود ، احساساتی که سایه های خاکستری ایجاد می کنند بسیار آرام نیستند: 6 ساعت و 12 دقیقه

5. طلا

طلا گرم ، روشن و آفتابی است ، اما ارتباط آن با ثروت می تواند نگرانی های مالی را در برخی از ما ایجاد کند. افرادی که در اتاق های طلا می خوابند به طور متوسط فقط 6 ساعت و 43 دقیقه خواب هستند.

کدام رنگها خواب را تقویت می کنند؟

1. آبی

سایه های خاموش آبی مناسب ترین حالت برای خواب محسوب می شوند. این رنگ ها آرامش بخش هستند و احساس آرامش را تقویت می کنند که می تواند از کابوس جلوگیری کند: 7 ساعت و 52 دقیقه.

2. زرد

زرد گرم و آرامش بخش است. بسیاری از ما استراحت در اتاق های زرد را آسان تر می کنیم. با این حال ، به یاد داشته باشید که از رنگهای اصلی خودداری کنید و به جای آن سایه نرم تری را انتخاب کنید: 7 ساعت و 40 دقیقه.

3. سبز

سبزها می توانند به همان اندازه دلپذیر باشند و بیانگر راحتی و آرامش باشند. رنگ هایی مانند خزه یا زیتون گزینه های مناسبی برای ما که سبز را به آبی ترجیح می دهیم: 7 ساعت 36 دقیقه.

4. نقره ای

هنوز هم لوکس ، نقره دارای خواص القایی است که می تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید. علاوه بر این ، کسانی که اتاق خواب نقره ای دارند تمایل بیشتری به کار دارند. به طور متوسط ، خوابیدن در یک اتاق نقره ای 7 ساعت و 33 دقیقه خواب خواهد داشت.

5. نارنجی

یکی دیگر از گزینه های گرم ، نارنجی است که به نظر بسیاری از افراد احساس راحتی و آرامش می کند. پرتقال همچنین می تواند به هضم غذا کمک کند ، معده را تسکین داده و بدن را برای خواب آماده کند: 7 ساعت و 28 دقیقه.

 

رنگ اتاق خواب برای کودکان

مطالعات نشان داده است كه كودكان خردسال (كمتر از 8 سال) تمایل دارند كه رنگهای گرم را نسبت به رنگ های سرد مورد علاقه والدین خود قرار دهند. هنگام تزئین اتاق کودک یا کودک نوپا ، مهم است که هنگام انتخاب پالت رنگ ، این تفاوت را در نظر بگیرید.با این حال ، هنوز هم توصیه می شود که از رنگهای اصلی که می توانند بیش از حد تحریک کنند ، دور شوید (بنابراین ، قرمز روشن هنوز ممنوع است). سایه های ملایم زرد ، نارنجی و صورتی گزینه های عالی برای احساس دنج در کوچولوی شماست.

در مورد بچه های بزرگتر ، از آنها ترجیح خود را هنگام انتخاب رنگ های رنگ بپرسید. با پرسیدن سوال در مورد احساس رنگ های مختلف آنها را راهنمایی کنید تا در کنار هم بتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید.همچنین ممکن است بخواهید تم مورد علاقه فرزندتان را در طراحی اتاق خواب او بگنجانید. نقاشی دیواری هایی که صحنه های جنگل یا آسمان شب را به تصویر می کشد پس زمینه ای دلپذیر را برای خوابیدن در کودکان فراهم می کند.

انتخاب سایه مناسب برای شما

در حالی که قوانین کلی وجود دارد که برای اکثر ما اعمال می شود ، مهم است که به خاطر داشته باشید که اثر یک رنگ در نهایت یک اولویت فردی است. مطالعات نشان داده است که جنسیت ، سن ، فرهنگ و تجربه شخصی همه در نحوه درک رنگ شما تأثیر می گذارد. با این استدلال ، اگر از آبی متنفر هستید ، بهتر است یکی از سایر رنگهای توصیه شده را انتخاب کنید.

فراتر از رنگ

متخصصان خواب مراقب هستند که به مردم یادآوری کنند که صرف نقاشی اتاق خواب شما بعید است بی خوابی شما را درمان کند . عوامل محیطی بسیاری وجود دارد که شما باید در نظر بگیرید ، مانند نور ، سر و صدا ، بو و بافت. با این حال ، همانطور که شروع به ایجاد تغییراتی در اتاق خواب خود برای پرداختن به این منابع تداخل در خواب می کنید ، اثر تجمعی یک استراحت شب بهتر و یک سلامتی برای شما خواهد بود.

خرید سرویس خواب

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید