MDF چیست؟

mdf

تخته فیبر با چگالی متوسط (MDF) محصولی از جنس چوب است که از فیبرهای چوبی بدست آمده از تجزیه چوب سخت چوب و چوب نرم با ضربان زدگی تشکیل شده است. الیاف چوب با استفاده از موم و چسب رزین به یکدیگر چسبانده می شوند. آنها با اعمال درجه حرارت و فشار زیاد در پانل ها ساخته می شوند . محصول چوبی صاف حاصل شده دارای دانه چوب نیست و ویژگی های بسیاری را با صفحه ذرات به اشتراک می گذارد . با این حال ، چوب MDF صفحه ذرات کمی قوی تر است.

قدرت و دوام

MDF به اندازه تخته سه لا سخت نیست و در صورت برخورد تقریباً آسیب دیده می تواند به راحتی آسیب ببیند. به اندازه تخته سه لایی سفت نیست و می تواند وزن زیادی را بر روی آن ببندد. به عنوان مثال ، هنگامی که از MDF برای قفسه بندی استفاده می شود ، تقویت قفسه ها برای جلوگیری از افتادگی بسیار مهم است.

سطح متقاطع تخته سه لا با کاهش انبساط و انقباض ، ثبات بعدی را بهبود می بخشد. این باعث می شود استحکام پانل در هر دو جهت ثابت باشد. تعداد عجیب و غریب ورق ها نیز می تواند پیچ و تاب را کاهش دهد. مزیت دیگر تخته سه لا این است که سرمازدگی شدید بر ابعاد یا قدرت آن تأثیر نمی گذارد.

امر عملی

هنگام رانندگی پیچ در لبه ام دی اف ، هسته نرم به راحتی تقسیم می شود. هنگامی که از بیت مته سوراخ کردن استفاده نمی شود ، ممکن است سر پیچ قبل از غرق شدن خاموش شود یا ممکن است تراشه ها را بالا ببرد. در مقابل ، متقاطع تخته سه لا ، تمایل به شکسته شدن را هنگام میخ در لبه های آن کمی کاهش می دهد.

MDF معمولاً در قطعات مبلمان ارزان قیمت و ارزان قیمت استفاده می شود.

به دلیل ساختار دانه های غیر جهت دار MDF ، بدون ایجاد اسپلیتر یا خرد شدن ، برای برش ، ماشین کاری و حفاری ایده آل است . عدم وجود گره ها ، اتمام کار را آسان تر می کند .

سطح صاف MDF آن را برای قطعات ساده طراحی داخلی که رنگ آمیزی شده اند ایده آل می کند ، در حالی که تخته سه لا ، به آن دسته از قطعات که باید قوی تر باشند ، دوام بیشتری می بخشد. استفاده از هردو می تواند نسبتاً آسان باشد و در تعدادی از محصولات مبلمان ارزان و مقرون به صرفه مشاهده می شود. به عنوان مثال ، MDF و تخته سه لا ، و همچنین تخته رشته ای جهت دار (OSB) ، اغلب در بسیاری از قطعات مبلمان  قرار دارند.

ویدیوی زیر نکاتی درباره نحوه کار ایمن و کارآمد با پانل های چوبی و انواع اره هایی که برای برش آنها استفاده می شود ارائه می دهد. هر کار DIY که به برش MDF یا تخته سه لا نیاز دارد باید با تجهیزات محافظ مناسب در خارج انجام شود.

مزایای MDF

MDF به طور کلی ارزان تر از تخته سه لا است.

سطح MDF بسیار صاف است ، و لازم نیست نگران گره های روی سطح باشید.

از آنجا که بسیار صاف است ، یک سطح عالی برای نقاشی است. من ابتدا چیدن برگ را با یک آغازگر روغنی با کیفیت شروع کنید. (از پرایمرهای اسپری آئروسل بر روی MDF استفاده نکنید! این فقط در آب خیس می شود و اتلاف وقت و هزینه زیادی است. این باعث می شود سطح نیز خشن شود.)

همچنین به دلیل صاف بودن ، MDF یک بستر عالی برای روکش است.

ام دی اف در کل بسیار سازگار است ، بنابراین لبه های بریده شده صاف به نظر می رسند و دارای حفره یا شکاف نخواهند بود.

به دلیل لبه های صاف ، می توانید از روتر برای ایجاد لبه های تزئینی استفاده کنید.

قوام و صاف بودن MDF امکان برش آسان طرح های دقیق (مانند طرح های پیمایش شده یا پیمایشی) را با استفاده از اره پیمایش ، اره باند یا اره برقی فراهم می کند.

معایب MDF

MDF در واقع تخته ذرات با شکوه است.

درست مانند تخته ذرات ، MDF آب و مایعات دیگری مانند اسفنج را برطرف می کند و متورم می شود ، مگر اینکه در همه طرفها و لبه ها با پرایمر ، رنگ ، یا یک محصول آب بندی دیگر خیلی خوب آب بندی شود. باز هم ، من یک آغازگر مبتنی بر روغن را با کیفیت توصیه می کنم. بدون آغازگر اسپری آئروسل !!

از آنجا که از چنین ذرات ریز تشکیل شده است ، MDF پیچ ها را خیلی خوب نگه نمی دارد ، و سفت کردن سوراخ های پیچ بسیار آسان است.

از آنجا که بسیار متراکم است ، MDF بسیار سنگین است. این می تواند کار با آن را دشوارتر کند ، به خصوص اگر یاور دیگری ندارید که بتواند به شما در بلند کردن و برش ورق های بزرگ کمک کند.

MDF را نمی توان رنگ آمیزی کرد. نه تنها مانند اسفنج لکه دار می شود بلکه از آنجا که هیچ دانه چوبی روی ام دی اف وجود ندارد ، لکه دار می شود ، هنگام لکه دار شدن بسیار ناخوشایند به نظر می رسد. (نوع مانند رنگ آمیزی تخته ذرات. چرا زحمت می کشید؟)

MDF حاوی VOCs (اوره فرمالدئید) است. اگر MDF با پرایمر ، رنگ و غیره محصور شده باشد ، می توان گازهای خاموش را تا حد زیادی به حداقل رساند (اما احتمالاً از بین نمی رود) اما برای جلوگیری از استنشاق ذرات باید در حین برش و ماسه ریزی احتیاط انجام شود. من توصیه می کنم در هنگام پوشیدن ماسک ذره ای ، برش و ریخته گری در بیرون انجام دهید.

سرویس خواب MDF 

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید