تاثیر دکوراسیون بر سلامت روان

طراحی داخلی یک اتاق می تواند تأثیر بسزایی بر خلق و خو داشته باشد.

همه ما تجربه بازگشت به خانه بعد از یک روز پر استرس را داشته ایم. شاید شما اضطراب ناشی از اورژانس های کاری را تجربه کرده اید. یا شاید با یکی از اعضای خانواده دعوا کرده اید. شاید در یک بازی مهم شکست خورده باشید. یا از دست دادن یکی از عزیزان رنج می برید. پس از یک شوک یا ناراحتی، غریزه ما به ما می گوید که به خانه برویم.

فضاهای شخصی در خانه ما صحنه را برای لحظات زیادی در زندگی ما آماده می کند. و از آنجایی که این مناطق زمینه ساز بسیاری از دوره های مهم و پر استرس در زندگی هستند، بسیار مهم است که فضاهای شخصی شما آرامش، حمایت، و انرژی عاطفی مثبت را فراهم کنند.

 

آیا طراحی خانه می تواند سلامت روان را بهبود بخشد؟

طبق گفته بنیاد سلامت روان ، اضطراب و افسردگی شایع ترین شکایات سلامت روان هستند. با این حال، بسیاری از تکنیک ها و رویکردهای طراحی داخلی برای کاهش استرس و افسردگی نشان داده شده است. در حالی که ایجاد ارتباط بین طراحی خانه و ثبات احساسی چیز جدیدی نیست، مطالعات اخیر اعتبار این ادعاها را تقویت کرده است. در صنعت مراقبت های بهداشتی، پیوندها به خوبی مستند شده اند . ایجاد فضاهایی برای با هم بودن و دوری از هم می تواند سلامت روان را افزایش دهد.

دنیای تجارت نیز به تأثیرات روانی طراحی داخلی توجه دارد. طراحان شرکتی از رنگ، نور، چیدمان، بافت و آثار هنری برای ایجاد فضاهای انگیزشی و نشاط‌آور استفاده می‌کنند که کارایی، خلاقیت، شادی، اعتماد یا حتی ارعاب را ارتقا می‌دهد. طراحان کسب و کار به همان اندازه که زیبایی شناسی را در نظر می گیرند، زمان را صرف توجه به ذهنیت می کنند.

در حالی که بسیاری از عناصر طراحی داخلی با بهبود سلامت روان مرتبط بوده اند، به نظر می رسد چند مولفه وجود دارد که بارها و بارها به آن ها اشاره می شود. اثرات نور خورشید، وسعت فضا، گیاهان و گل ها، عناصر طبیعی، رنگ و آثار هنری به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. در صورت استفاده صحیح، هر یک از این عناصر طراحی می توانند محیطی مناسب برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی ایجاد کنند.

 

نور خورشید روحیه شما را روشن می کند - طراحی اتاق با نور

یک اتاق پر نور لذت بخش است، اما آیا می دانستید که نور خورشید افسردگی را نیز کاهش می دهد؟ چه نور خورشید خود را در فضای باز یا از طریق پنجره دریافت کنید، نور خورشید باعث افزایش خلق و خوی شما می شود. در واقع، نور خورشید بیشتر به اتاق ها می تواند شادی را افزایش دهد. کمبود مداوم آفتاب می تواند باعث غمگینی یا افزایش اضطراب شود. به نظر می رسد نور خورشید نیز در خانه و محل کار به انسان انرژی و انگیزه می دهد.

در حالی که مطالعات زیادی وجود دارد که مزایای روانی و فیزیولوژیکی نور طبیعی را نشان  می دهد ، یک مطالعه نشان داد که کارکنانی که به نور طبیعی دسترسی دارند به طور قابل توجهی از همکاران بدون نور خورشید در محیط کار خود بهتر عمل می کنند. علاوه بر این، زمانی که افراد مجبور بودند فقط با استفاده از نور مصنوعی کار کنند، کمبود کیفی نشاط و نشانه‌هایی از خواب ضعیف را نشان می‌دادند.

 

گسترش فضای خانه شما می تواند روحیه شما را افزایش دهد

بیشتر مردم فضای زیاد را به مکان های تنگ ترجیح می‌دهند، اما همه نمی‌دانند که حس جادار بودن نیز می‌تواند خلق و خوی شما را بالا ببرد. یک  مطالعه  گزارش داد که افراد در اتاق هایی با سقف های بلندتر خلاق تر هستند و خلق و خوی آن ها بهتر می شود. با این حال، اثرات مثبت جادار بودن را می توان در اتاق هایی با سقف های پایین تر نیز به دست آورد. به نظر می رسد که احساس وسعت یکی از مولفه های کلیدی مکان های شادتر است.

خانه های تمیز و باز با حداقل به هم ریختگی، خلق و خوی بهتر را تسهیل می کند. این حس باز بودن را می توان تقریباً در هر فضایی با طراحی، مبلمان، سازماندهی و نور مناسب به دست آورد. بنیانگذار ماری کوندو، تأثیرات تغییردهنده زندگی را مرتب کردن خانه می داند. او از فنگ شویی به روش هایی الهام می گیرد که سازماندهی و آراستگی را به شیوه ای از زندگی تبدیل می کند. برای مثال، او مردم را تشویق می‌کند که دارایی‌هایی را که برایشان شادی نمی‌آورد، رها کنند، چه مبل یا یک جفت جوراب. در نمایش، مردم از رویکرد Kondo استفاده می‌کنند تا پاکسازی‌های رادیکال را انجام دهند، دارایی‌های باقی‌مانده را به دقت مرتب کرده و ذخیره کنند، و با خانه‌هایی که به‌طور قابل‌توجهی تمیزتر، روشن‌تر و شادتر می‌شوند از این روند خارج شوند.

بی نظمی اولین قدم برای ایجاد اتاق ها و خانه های بزرگ است. چیدمان اتاق، قرار دادن مبلمان، راه حل های ذخیره سازی، و طرح های رنگی، نقش مهمی در ایجاد فضایی دارند که باز و مطبوع به نظر می رسد. یک مطالعه نشان داد که سازماندهی اتاق، یکی از اجزای اصلی داشتن یک خانه آرام است. فضاهایی که به راحتی قابل پیمایش بودند و تعامل اجتماعی را تقویت می کردند، اضطراب و احساس غرق شدن را کاهش دادند. در تمام اندازه های اتاق، استفاده از چیدمان مبلمان و عملکرد قطعات مبلمان به ایجاد فضاهای سالم از نظر روحی کمک می کند.

 

گیاهان و گل ها در خانه باعث بهبود خلق و خو می شوند

آوردن طبیعت به خانه روحیه را بالا می برد و یکی از موثرترین راه ها استفاده از گیاهان و گل های خانه است. مطالعات نشان می دهد که وجود گیاهان باعث بهبود تمرکز و حفظ حافظه و کاهش استرس می شود.

بسیاری از انواع گیاهان آپارتمانی فیلتر هوای طبیعی هستند که باعث کاهش آلرژن ها و افزایش کیفیت هوا می شوند. آن ها همچنین سطح اکسیژن هوا را افزایش می دهند، رطوبت را تثبیت می کنند و عالی به نظر می رسند. جای تعجب نیست که آن ها به مردم کمک می کنند احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشند.

گل ها همچنین فوایدی برای بهبود خلق و خو دارند. در واقع، گل های اطراف خانه می توانند احتمال افسردگی را کاهش دهند و احساسات مثبت را افزایش دهند. گل‌ها علاوه بر زیبایی شناختی که ارائه می‌کنند، تأثیری آرام بخش بر افراد دارند. البته گل‌ها، افزودنی زیبا برای هر فضایی هستند، اما باعث می‌شوند افراد احساس شادی بیشتری کنند.

 

عناصر: آب، باد، آتش، فلز و زمین را وارد کنید

نور خورشید، فضا، گیاهان و گل‌ها باعث می‌شود افراد در خانه‌های خود احساس آرامش و اضطراب کمتری کنند. تصادفی نیست که همه این ها عناصر طبیعی هستند. در طول تاریخ، بشر تلاش کرده تا زیبایی و آرامش طبیعت را به خانه بیاورد. چه خز حیوانات، چه تشک های چمن بافته یا درخت کریسمس، مردم هزاران سال است که طبیعت را به داخل خانه آورده اند.

تمرین باستانی فنگ شویی شکل ها و بافت هایی را که نمایانگر عناصر طبیعی خاک، آب، چوب، فلز و آتش هستند، تجلیل می کند. در خانه های امروزی، ما می توانیم این عناصر را به طرق مختلف وارد کنیم. فواره ها و استخرها آب را جشن می گیرند، اما آینه ها و سطوح بازتابنده نیز برخی از مزایای مشابه را ارائه می دهند. پنکه ها و پنجره های باز باد را وارد می‌کنند، اما پارچه‌هایی که به سرعت حرکت می‌کنند و موبایل‌ها نیز برخی از مزایای روان‌شناختی باد را فراهم می‌کنند. شومینه و شمع به ما این امکان را می دهند که آتش را وارد کنیم. فلز و خاک در آهن، برنج، نقره، چوب و سنگ وجود دارد.

علاوه بر تعابیر طراحی واقعی عناصر، یک خانه سالم و شاد باید آرامش را با استفاده از عناصر آسان کند. به عنوان مثال، حمام های عمیق و دوش های بارانی به ما این امکان را می دهد که از آب در راه های درمانی استفاده کنیم. ظروف سنگ های صاف به ما اجازه می دهد از سنگ به عنوان یک عنصر تزئینی استفاده کنیم. اتاق های آفتابگیر و ایوان ها به ما این امکان را می دهند که فضاهای داخلی راحت ایجاد کنیم که فاصله بین داخل و خارج را پر می کند.

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید