بهداشت خواب

توجه به بهداشت خواب یکی از ساده ترین راه هایی است که می توانید خود را برای خواب بهتر آماده کنید.

بهداشت خواب قوی به معنای داشتن یک محیط اتاق خواب و برنامه های روزانه است که خواب مداوم و بدون وقفه را ترویج می کند. داشتن یک برنامه خواب ثابت، ایجاد اتاق خواب راحت و بدون اختلال، پیروی از یک روال آرامش بخش قبل از خواب، و ایجاد عادات سالم در طول روز، همگی می توانند به بهداشت خواب ایده آل کمک کنند.

هر خواب آور می تواند شیوه های بهداشت خواب خود را متناسب با نیازهای خود تنظیم کند. در این فرآیند، می‌توانید از عادات مثبت استفاده کنید تا راحت‌تر بخوابید و در طول شب راحت‌تر از خواب بیدار شوید.

چرا بهداشت خواب مهم است؟

داشتن خواب سالم برای سلامت جسمی و روانی ، بهبود بهره وری و کیفیت کلی زندگی مهم است. همه، از کودکان تا بزرگسالان، می توانند از خواب بهتر بهره مند شوند و بهداشت خواب می تواند نقش کلیدی در دستیابی به این هدف داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است که ایجاد عادات خوب بخش اصلی سلامتی است.

1. ایجاد روال‌های پایدار و مفید باعث می‌شود رفتارهای سالم تقریباً خودکار به نظر برسند و روند مداوم تقویت مثبت را ایجاد کنند. از طرف دیگر، عادت‌های بد حتی اگر عواقب منفی به همراه داشته باشند، می‌توانند ریشه‌دار شوند.

خوشبختانه انسان ها توانایی چشمگیری دارند

2. تا عادات خود را در خدمت منافع بلندمدت خود قرار دهیم. ساختن یک محیط و مجموعه ای از روال هایی که اهداف ما را ارتقا می دهد واقعا می تواند نتیجه دهد.

بهداشت خواب هم محیط و هم عادات را در بر می گیرد و می تواند راه را برای خواب با کیفیت بالاتر و سلامت کلی بهتر هموار کند.

بهبود بهداشت خواب هزینه کمی دارد و تقریباً هیچ خطری ندارد و آن را به بخشی مهم از یک استراتژی بهداشت عمومی تبدیل می کند.

3. برای مقابله با مشکلات جدی خواب ناکافی و بی خوابی در آمریکا.

نشانه های عدم رعایت بهداشت خواب چیست؟

به سختی به خواب رفتن، تجربه اختلالات خواب مکرر و خواب آلودگی در طول روز بارزترین نشانه های عدم رعایت بهداشت خواب هستند. عدم ثبات کلی در کمیت یا کیفیت خواب نیز می تواند نشانه ای از عدم رعایت بهداشت خواب باشد.

چگونه بهداشت خواب خوب را رعایت می کنید؟

بهداشت خواب خوب یعنی قرار دادن خود در بهترین موقعیت برای خواب راحت هر شب.

بهینه سازی برنامه خواب، روال قبل از خواب، و برنامه های روزانه بخشی از استفاده از عادات برای ایجاد خواب باکیفیت خودکارتر است. در عین حال، ایجاد یک محیط اتاق خواب دلپذیر می تواند دعوتی برای استراحت و چرت زدن باشد.

تعداد انگشت شماری از نکات می تواند در هر یک از این زمینه ها کمک کند، آنها الزامات سفت و سختی نیستند. شما می توانید آنها را با شرایط خود تطبیق دهید و چک لیست بهداشت خواب خود را برای کمک به بهترین خواب ممکن ایجاد کنید.

برنامه خواب خود را تنظیم کنید

داشتن یک برنامه مشخص خواب را به عنوان بخشی ضروری از روز عادی می کند و مغز و بدن شما را به خواب کاملی که نیاز دارید عادت می دهد .

زمان بیداری ثابتی داشته باشید: صرف نظر از اینکه روز هفته یا آخر هفته است، سعی کنید در همان ساعت بیدار شوید زیرا یک برنامه نوسان شما را از ریتم خواب مداوم باز می دارد.

خواب را در اولویت قرار دهید: ممکن است برای کار، مطالعه، معاشرت یا ورزش وسوسه نشوید که خواب را در اولویت قرار دهید. ساعت خواب هدف را بر اساس زمان ثابت بیدار شدن خود محاسبه کنید و تمام تلاش خود را بکنید تا هر شب در آن ساعت برای خواب آماده باشید.

تنظیمات تدریجی را انجام دهید: اگر می خواهید زمان خواب خود را تغییر دهید، سعی نکنید همه این کارها را یکباره انجام دهید زیرا این می تواند برنامه شما را از بین ببرد. در عوض، تنظیمات کوچک و گام به گام تا یک یا دو ساعت انجام دهید4تا بتوانید خود را تنظیم کنید و در یک برنامه جدید قرار بگیرید.

با چرت زدن زیاده روی نکنید: چرت زدن می تواند راهی مفید برای بازیابی انرژی در طول روز باشد، اما می تواند خواب شبانه را از بین ببرد. برای جلوگیری از این امر، سعی کنید چرت زدن نسبتا کوتاه و محدود به اوایل بعد از ظهر باشد.

یک روال شبانه را دنبال کنید

نحوه آماده شدن برای رختخواب می تواند تعیین کند که چقدر راحت می توانید بخوابید. یک کتاب بازی قبل از خواب شامل برخی از این نکات می‌تواند به شما آرامش دهد و راحت‌تر به خواب بروید وقتی که می‌خواهید.

روال خود را ثابت نگه دارید: پیروی از همان مراحل هر شب، از جمله مواردی مانند پوشیدن لباس خواب و مسواک زدن، می تواند در ذهن شما تقویت کند که وقت خواب است.

بودجه 30 دقیقه برای کاهش سرعت: از هر چیزی که شما را در حالت آرامش قرار می دهد، مانند موسیقی ملایم، کشش های سبک، خواندن و/یا تمرینات تمدد اعصاب استفاده کنید.

نورهای خود را کم کنید: سعی کنید از نورهای روشن دوری کنید زیرا می توانند مانع تولید ملاتونین شوند ، هورمونی که بدن برای تسهیل خواب ایجاد می کند.

برق را از Electronics جدا کنید: در یک زمان بافر قبل از تختخواب 30-60 دقیقه ای بسازید که بدون دستگاه باشد. تلفن های همراه، تبلت ها و لپ تاپ ها باعث تحریک ذهنی می شوند که به سختی خاموش می شوند و همچنین نور آبی تولید می کنند که ممکن است تولید ملاتونین را کاهش دهد.

روش‌های تست آرامش: به جای اینکه به خواب رفتن را هدف خود قرار دهید، تمرکز روی آرامش اغلب آسان‌تر است. مدیتیشن، تمرکز حواس، تنفس سریع و سایر تکنیک های آرامش بخشی می تواند شما را در طرز فکر مناسبی برای خواب قرار دهد.

پرت نشوید: به ایجاد ارتباط ذهنی سالم بین حضور در رختخواب و واقعاً خوابیدن کمک می کند. به همین دلیل، اگر بعد از 20 دقیقه نخوابیدید، قبل از اینکه دوباره بخوابید، برخیزید و حرکات کششی انجام دهید، مطالعه کنید یا کارهای آرام‌بخش دیگری را در نور کم انجام دهید.

عادات روزانه سالم را پرورش دهید

این فقط عادات قبل از خواب نیست که در داشتن خواب خوب نقش دارد. ترکیب روتین های مثبت در طول روز می تواند از ریتم شبانه روزی شما حمایت کند و اختلالات خواب را محدود کند.

در معرض نور روز قرار بگیرید: نور، به ویژه نور خورشید ، یکی از محرک های کلیدی ریتم های شبانه روزی است که می تواند خواب با کیفیت را تشویق کند.

از نظر بدنی فعال باشید: ورزش منظم می تواند خواب شبانه را آسان تر کند و همچنین فواید دیگری برای سلامتی دارد.

سیگار نکشید : نیکوتین بدن را به روش هایی تحریک می کند که خواب را مختل می کند، که به توضیح اینکه چرا سیگار کشیدن با مشکلات خواب متعدد مرتبط است کمک می کند.5.

مصرف الکل را کاهش دهید: الکل ممکن است خوابیدن را آسان‌تر کند، اما اثر آن از بین می‌رود و خواب را در اواخر شب مختل می‌کند. در نتیجه، بهتر است مصرف الکل را تعدیل کنید و بعد از ظهر از مصرف آن اجتناب کنید.

کافئین را در بعدازظهر و عصر کاهش دهید: از آنجایی که کافئین یک محرک است، کافئین می‌تواند شما را حتی زمانی که می‌خواهید استراحت کنید، حفظ کند، بنابراین سعی کنید از مصرف آن در اواخر روز اجتناب کنید. همچنین توجه داشته باشید که برای جبران کمبود خواب، مقدار زیادی کافئین مصرف می کنید.

دیر ناهار نخورید: دیر خوردن شام، به خصوص اگر یک وعده غذایی پر حجم، سنگین یا تند باشد، می تواند به این معنی باشد که وقتی زمان خواب فرا می رسد، هنوز در حال هضم هستید. به طور کلی، هر غذا یا میان وعده قبل از خواب باید در سمت سبک تر باشد.

محدود کردن فعالیت در رختخواب: برای ایجاد پیوندی در ذهن خود بین خواب و در رختخواب بودن، بهتر است از تخت خود فقط برای خواب استفاده کنید و رابطه جنسی یک استثنا است.

اتاق خواب خود را بهینه کنید

یکی از اجزای اصلی بهداشت خواب فراتر از عادات، محیط خواب شما است. برای اینکه راحت‌تر به خواب بروید، می‌خواهید اتاق خوابتان آرامش را ایجاد کند.

در حالی که آنچه اتاق خواب را دعوت می کند می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، این نکات ممکن است به آرامش و عاری از اختلال کمک کند:

یک تشک و بالش راحت داشته باشید: سطح خواب شما برای خواب راحت و بدون درد بسیار مهم است، بنابراین بهترین تشک و بهترین بالش را برای نیازهای خود عاقلانه انتخاب کنید.

از تختخواب عالی استفاده کنید: ملحفه ها و پتوها اولین چیزی است که وقتی به رختخواب می روید لمس می کنید، بنابراین مفید است که مطمئن شوید با نیازها و ترجیحات شما مطابقت دارند.

دمای خنک و در عین حال راحت را تنظیم کنید : دمای اتاق خواب خود را مطابق با ترجیحات خود تنظیم کنید، اما در سمت سردتر اشتباه کنید (حدود 65 درجه فارنهایت).

نور را مسدود کنید: از پرده های سنگین یا ماسک چشم برای جلوگیری از اختلال نور در خواب استفاده کنید.

Drown Out Noise: شمع های گوش می توانند از بیدار نگه داشتن سر و صدا جلوگیری کنند، و اگر آنها را راحت نمی بینید، می توانید از یک دستگاه نویز سفید یا حتی یک فن استفاده کنید تا صداهای مزاحم را خاموش کنید.

رایحه های آرام بخش را امتحان کنید: رایحه های ملایم مانند اسطوخودوس6، ممکن است حالت ذهنی آرام تری ایجاد کند و به ایجاد فضای مثبت برای خواب کمک کند.

آیا بهداشت خواب برای همه یکسان است؟

مفهوم اصلی بهداشت خواب، این که محیط و عادات شما را می توان برای خواب بهتر بهینه کرد. تقریباً برای همه صدق می کند، اما اینکه بهداشت خواب ایده آل به نظر می رسد می تواند بسته به فرد متفاوت باشد.

به همین دلیل، ارزش آن را دارد که تنظیمات مختلف را آزمایش کنید تا بفهمید چه چیزی بیشتر به خواب شما کمک می کند. لازم نیست همه چیز را به یکباره تغییر دهید. قدم های کوچک می توانند شما را به سمت بهداشت خواب بهتر سوق دهند.

همچنین مهم است که بدانید بهبود بهداشت خواب همیشه مشکلات خواب را حل نمی کند. افرادی که دارای بی خوابی جدی یا اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب هستند، ممکن است از بهداشت خواب بهتر بهره مند شوند، اما درمان های دیگری نیز معمولاً ضروری است.

به عبارت دیگر، حتی اگر ممکن است مفید باشد، بهداشت خواب به تنهایی نوشدارویی نیست. اگر مشکلات خواب طولانی‌مدت یا شدید یا خواب‌آلودگی در طول روز دارید، بهتر است با پزشکی صحبت کنید که می‌تواند مناسب‌ترین روش درمانی را توصیه کند.

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید