چيدمان اتاق خواب كودك

بهترین چیدمان اتاق خواب كودك چیست؟ وقتی به این فکر می کنید که قرار است در اتاق کودک خود چه کاری انجام دهید، پاسخ به این سوال آسان است.

بهترین چیدمان اتاق خواب كودك بر اساس عملکرد و ضرورت است. اگرچه مطمئناً می‌خواهید اتاق کودکتان زیبا باشد، اما بسیار مهم ‌تر است که اتاق کودک شما قابل استفاده باشد.

بنابراین برای ایجاد یک طراحی بهینه برای اتاق کودک خود، از مراقبت از کودک خود شروع کنید. چه کارهایی را به طور معمول در این اتاق انجام می دهید و برای کودک خود در این اتاق چه می خواهید؟ اتاق باید به طور هدفمند در خدمت این خواسته ها باشد، بنابراین از آن ها به عنوان اساس طراحی خود استفاده کنید.

به طور کلی، اتاق کودک پنج هدف را انجام می دهد:

  • خواب
  • تغذیه (حداقل تا زمانی که کودک شما دیگر از شیر مادر یا شیشه شیر تغذیه نمی کند)
  • تعویض پوشک کودک
  • بازی و یادگیری
  • ذخیره سازی و سازماندهی

در ادامه به نحوه چیدمان اتاق کودک که مبتنی بر بهینه سازی این اهداف است، می پردازیم.

 

1. برای خواب

تخت نوزاد را از پنجره دور نگه دارید.

یکی از اصول چیدمان اتاق کودک که برای هدف خواب استفاده می شود، دور نگه داشتن تخت از پنجره است. گاهی اوقات، والدین آنقدر درگیر طراحی های سرگرم کننده اتاق کودک می شوند که اصول مراقبت از نوزاد را فراموش می کنند. یکی از این اصول اولیه این است که هر کاری ممکن است انجام دهید تا مطمئن شوید که کودک شما می تواند خوب بخوابد.

پنجره برای خواب خوب مناسب نیست. مگر اینکه از سایه های گران قیمتی که اتاق را تاریک می کند استفاده کنید. نور از پنجره می تواند خواب کودک شما را مختل کند. همچنین پنجره ها در تابستان گرما و در زمستان سرما را وارد می کنند. این نه تنها خواب خوب را مختل می کند، بلکه می تواند برای مادر هنگام مراقبت از کودکش ناراحت کننده باشد.

در حالت ایده آل، شما می توانید تخت خود را روبرو یا مجاور پنجره اتاق قرار دهید.

 

2. برای تغذیه

صندلی ها را با تخت خواب و محل نگهداری ترکیب کنید.

در کنار تخت، یکی از ضروری ترین مبلمان اتاق کودک، صندلی راحتی است. مادر کودک شما زمان زیادی را در این اتاق سپری خواهد کرد. بنابراین شما به یک مکان راحت برای نشستن در حین شیردهی یا مراقبت از کودک خود نیاز دارید.

شما باید صندلی خود را در جایی قرار دهید که برای شما راحت تر است. برای صرفه جویی در حرکت، باید صندلی خود را نزدیک گهواره کودک قرار دهید تا مجبور نباشید با گریه کودکی که می خواهد به او غذا بدهد، راه زیادی بروید. پس برای راحتی خود و کودکتان باید صندلی نزدیک گهواره باشد.

با این حال، هنگامی که مینشینید، چیزهایی را نیز لازم خواهید داشت. ممکن است به یک پارچه تف کردنی یا پستانک نیاز داشته باشید. بنابراین یا صندلی خود را در نزدیکی کشو قرار دهید یا یک سبد یا ظرف نگهداری را نزدیک یا زیر صندلی قرار دهید.

 

3. برای تعویض پوشک کودک

میزهای تعویض پوشک و گهواره را جفت کنید.

همانطور که نباید صندلی‌تان خیلی از گهواره دور باشد، محل تعویض لباستان نیز نباید خیلی دور باشد. انتقال سریع یک نوزاد ناراضی و بدبو به محل تعویض لباس همیشه ایده خوبی است. برای راحتی بیشتر، مطمئن شوید که میز تعویض شما دارای کشو یا انواع دیگری از فضای لازم است تا تمام آنچه را که برای تمیز کردن و پوشک کردن کودک نیاز دارید در اختیار داشته باشید.

 

4. برای بازی و یادگیری

سرگرمی را در دید گهواره قرار دهید.

همه اتاق های کودک باید وسایل سرگرم کننده داشته باشند، اما سرگرمی نباید فقط در ظاهر اتاق باشد. این سرگرمی باید در حالی که کودک شما در گهواره قرار دارد، در محدوده دید او باشد. بنابراین مهد کودک خود را طوری بچینید که وسایل بازیگوشی مانند اسباب بازی های مخمل خواب دار به راحتی از گهواره دیده شوند.

 

5. گهواره را با رنگ و کنتراست احاطه کنید

نگه داشتن عناصر سرگرم کننده اتاق کودک در نزدیکی گهواره خوب است، اما قرار دادن رنگ های تند و کنتراست در نزدیکی تخت حتی بهتر است. وقتی نوزادی متولد می شود، سلول های عصبی آن هنوز به خوبی به هم متصل نشده اند. ایجاد این ارتباطات از ورودی حسی ناشی می شود. بنابراین تحریک بصری برای رشد کودک شما بسیار مهم است.

تحقیقات نشان داده است که تضادهای رنگی واضح مانند سیاه و سفید یا سایر رنگ های تند همراه با سفید برای تحریک حواس کودک شما بهترین کار را دارند. خطوط راه راه نیز برای ایجاد اتصالات عصبی مهم هستند.

از آنجایی که نوزادان تازه متولد شده تا 12 اینچ بهتر می بینند، گهواره را با تضادهای رنگی واضح و طرح های راه راه احاطه کنید.

 

6. استفاده از فرش های نرم و کرکی

اگرچه می توانید هر نوع کفپوشی را برای اتاق کودک خود انتخاب کنید، اما بهتر است حداقل بخشی از کف با یک فرش پرزدار پوشیده شود. وقتی کودک شما شروع به چهار دست و پا رفتن می کند، هم کودک و هم شما زمان زیادی را روی زمین می گذرانید. زانوهای کودک و زانوهای خود را با فضایی مناسب برای حرکت در اتاق کودک خود بپوشانید تا روال بازی شما برای همه لذت بخش باشد. گنجاندن چند بالش کف نیز به روتین زمان بازی شما کمک می کند.

 

7. جایگاه قفسه ها

قفسه ها را پایین نصب کنید

نصب قفسه ها در پایین ترین نقطه ممکن است برای شما راحت نباشد و خم شدن برای برداشتن اقلام مورد نیازتان از قفسه خسته کننده شود ولی این کار برای کودکتان بسیار ضروری است. به این فکر کنید که وقتی فرزندتان شروع به خزیدن و نوپایی کند، چه اتفاقی می‌افتد.

وقتی نوبت به لیستی از هک‌های تزئینات مهد کودک می‌رسد ، پایین نگه داشتن قفسه‌ها تا کف، درست همان بالاست. اگرچه این ممکن است برای کسی که نمی‌خواهد همیشه خم شود تا اقلام مورد نیاز خود را تهیه کند و ذخیره کند، غیرقابل تصور به نظر برسد، به این فکر کنید که وقتی فرزندتان شروع به خزیدن و نوپایی کند، چه اتفاقی می‌افتد.

مثلا استفاده از کمد در قد بزرگسالان خوب است اما قفسه ها یک مورد خاص هستند. هنگامی که کودک شما شروع به کاوش می کند، قفسه های بلند می توانند مانند کوهی به نظر برسند که بالا رفتن از آن لذت بخش است. قفسه ها نیز قطعات ثابتی نیستند. آن ها می توانند به راحتی توسط کودکان نوپا کنجکاو کشیده شوند.

گنجاندن قفسه‌های کم تا کف در چیدمان اتاق کودک شما نه تنها بی‌خطر است، بلکه برای آموزش به کودکان در برداشتن و کنار گذاشتن اسباب‌بازی ها و لباس هایشان نیز مفید است. وقتی فضای ذخیره‌سازی در دسترس آن ها باشد، می‌توانند استفاده از آن را یاد بگیرند.

مراقبت از نوزاد، یکی از شادترین و با ارزش ترین موهبت های زندگی است، اما می تواند یکی از طاقت فرساترین نیز باشد. هفت نکته چیدمان اتاق کودک در بالا به شما کمک می کند تا تمام روال های مراقبت از کودک خود را بهینه کنید و مراقبت از نوزادتان، تا حد امکان آسان شود.

پرفروش ترین محصولات

سبد خرید